خواص چای سبز | ۱۰ فایده چای سبز از نظر علم پزشکی

خواص چای سبز | ۱۰ فایده چای سبز از نظر علم پزشکی

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۳۰
  • در : داروهای گیاهی نوشیدنی ها

چای سبز یکی از مفید ترین نوشیدنی ها روی زمین است و هر چقدر از خواص چای سبز بگوییم باز هم کافی نیست اما ما اینجا ۱۰ فایده چای سبز را که از نظر علم پزشکی ثابت شده به شما معرفی کنیم.

خواص چای سبز | چای سبز

مزارع چای سبز

۱- چای سبز حاوی ترکیبات زیست فعال است.

این چای سرشار از پلی فنول هاست که یک ترکیب طبیعی است که خواص زیادی چون کاهش التهاب و مقابله با سرطان دارد.

چای سبز حاوی یک نوع کاتچین EGCG است، کاتچین ها یک از انتی اکسیدان های طبیعی هستند که می توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند هم چنین می توانند از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری کنند و از آسیب دیدن سلول ها و مولکول های بدن نیز پیشگیری کنند. رادیکال های آزاد نقش زیادی در فرایند پیر شدن و بسیاری از دیگر از انواع بیماری و ناراحتی های جسمی دارند.

ای جی سی جی EGCG، یکی از قدرتمندترین ترکیبات در چای سبز است که محققان تاثیر آن را در درمان انواع بیماری ها آزموده اند و به نظر می رسد که این یکی از مهم ترین اجزایی است که کاربردهای پزشکی و دارویی را نیز به خواص چای سبز افزوده است.

هنگام خرید سعی کنید که از چای های باکیفیت بالا استفاده کنید چرا که بعضی از برندهای بی کیفیت ممکن است حاوی فلوراید زیادی باشند.

۲- خواص چای سبز برای ذهن و مغز

چای سبز فقط برای هوشیار نگه داشتن شما نیست بلکه می تواند عملکرد مغز را نیز بهبود ببخشد و مهم ترین فاکتور کلیدی آن کافئین است که به عنوان تحریک کننده شناخته می شود. هر چند که چای سبز کافئین زیادی ندارد اما آنقدر هست که یک واکنش مناسب بدون هیچ عارضه جانبی تولید کند. محققان بارها اثبات کرده اند که کافئین می تواند جنبه های مختلفی از عملکرد و کارایی مغز را بهبود ببخشد شامل روحیه، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه.

هر چند که کافئین تنها ترکیب تحریک کننده مغز نیست بلکه امینو آسید ال تئانین نیز هست که می تواند از سد خونی-مغزی عبور کند، ال تئانین خاصیت ضد اضطراب دارد و می تواند باعث افزایش تولید دوپامین و امواج آلفا در مغز شود.

بسیاری می گویند احساس مفید بودن و پرانرژی بودن بیشتری می کنند زمانی که چای سبز می نوشند نسبت به زمانی که قهوه می نوشند.

۳- باعث افزایش چربی سوزی می شود.

اگر هر مکمل چربی سوزی بخرید ممکن است اسم چای سبز را هم بین اجزای ببینید علت این است که چای سبز باعث چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود

مطالعه تحقیقاتی نشان داد که چای سبز، چربی سوزی و متابولیسم بدن را به میزان ۱۷% افزایش می دهد هم چنین کافئین موجود در این نوشیدنی باعث بهبود عملکرد فیزیکی می شود با انتقال اسید های چرب از بافت های چربی و در دسترس قرار دادن شان برای تولید انرژی.

کافئین موجود در چای سبز نیز باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن به میزان ۱۲% می شود.

۴- خواص نوشیدنی سبز در پیشگیری از سرطان

سرطان بوسیله رشد بی رویه سلول ها شکل می گیرد و یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان است اما آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در چای سبز نقش زیادی در کنترل و نابود کردن آکسیدان های بدن دارند در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهند.

  • سرطان سینه. زنانی که مرتب چای سبز می نوشند ۲۰% تا ۳۰% احتمال کمتری دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند.
  • سرطان پروستات. مردانی که چای سبز می نوشند شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.
  • سرطان روده. یکی جمع بندی از ۲۹ مطالعه نشان داد آن هایی که چای سبز مصرف می کنند ۴۲% خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند.
  • خواص چای سبز | چای سبز

    خواص چای سبز

۵- از مغز در برابر پیر شدن محافظت می کند.

چای سبز نه تنها عملکرد مغز را بهبود می بخشد بلکه از پیر شدن آن نیز جلوگیری می کند.

آزمایشات نشان داده اند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز از زوال مغز و فراموشی جلوگیری می کنند.

۶- باعث بهبود بوی بد دهان می شود

کاتچین موجود در این نوشیدنی فواید زیادی نیز برای دهان و دندان دارد کاتچین می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند و خطر بیماری های عفونی را کاهش دهد شواهدی هستند که نشان می دهد کاتچین می تواند از رشد باکتری ها در آزمایشگاه جلوگیری کند اما هنوز اثبات نشده که آیا نوشیدن چای سبز نیز می تواند چنین تاثیراتی داشته باشد یا خیر.

۷- ممکن است از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در سال های اخیر به شدت رو به افزایش است و در شرایط فعلی ۷ میلیون ایرانی به آن مبتلا هستند دیابت نوع ۲ به داشتن قند خون بالا، بر اثر مقاومت به انسولین یا عدم ترشح کافی انسولین، گفته می شود.

مطالعات نشان میدهند که چای سبز می تواند باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون شوند. یک مطالعه در ژاپن نشان داد آنهایی که مرتب چای سبز می نوشند ۴۲% احتمال کمتری دارند که به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

هم چنین در جمع بندی از ۷ مطالعه با مشارکت ۲۸۶،۰۰۰ نفر نشان داد افرادی که چای سبز می نوشند ۱۸% شانس کمتری برای ابتلا به دیابت داشتند.

۸- خواص چای سبز در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی.

بیماری های قلبی عروقی مثل بیماری های قلبی و سکته از عوامل مهم مرگ و میر در سراسر جهان هستند مطالعات نشان می دهند که چای سبز می توانند بعضی از فاکتورهای کلیدی برای این نوع بیماری ها را کاهش دهد مانند کلسترول و چربی بد خون. این نوشیدنی خوش رنگ هم چنین ظرفیت انتی اکسیدانی خون را بهبود می دهد و میزان اکسیداسیون سلول ها و مولکول های بدن را کاهش می دهد. با در نظر گرفتن خواص چای سبز برای مقابله با عوامل بیماری زا، ممکن است تعجب نکنید بدانید که آن هایی که چای سبز می نوشند ۳۱% احتمال کمتری دارند که دچار بیماری های قلبی عروقی شوند.

۹- چای سبز باعث کاهش وزن می شود.

با درنظر گرفتن اینکه نوشیدنی خوش طعم ما می تواند باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن در کوتاه مدت بشود منطقی است که سبب کاهش وزن نیز بشود مطالعات زیادی نشان می دهند که این چای باعث کاهش چربی بدن به خصوص در قسمت شکم می شود

در یک مطالعه که ۲۴۰ نفر به مدت ۱۲ هفته تحت بررسی قرار گرفتند نشان داد چای سبز می تواند باعث کاهش توجه چربی بدن شود.

۱۰- می تواند کمک کند که زندگی طولانی تری داشته باشد

ترکیباتی در این نوشیدنی خوش طعم وجود دارد که از سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کنند بنابراین به شما کمک می کند که طولانی تر و سالم تر زندگی کنید. در یک آزمایش محققان ۴۰،۰۰۰ ژاپنی بالای ۱۱ سال را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند آنهایی که روزانه بیش از ۵ فنجان چای سبز مصرف می کردند احتمال مرگ شان را در طول مطالعه، بطور قابل توجهی کاهش دادند.

در مطالعه دیگری در ژاپن که بر روی ۱۴۰۰۰ فرد بزرگسال انجام شد نشان داد آن هایی که چای سبز بیشتری می نوشند ۷۶% احتمال کمتری داشت که در مدت ۶ سال تحت مطالعه بمیرند.

مزارع چای سبز _ تایوان

مزارع چای سبز _ تایوان

خواص این نوشیدنی خوش نام و خوش طعم بیش از آن است که در این مقاله بگنجد و بهتر است شما هم چای سبز را پای ثابت دورهمی هایتان قرار دهید.